onsdag 30 mars 2016

Att lägga upp en strategi för boendespar

Hej allesammans! 

Sitter här och försöker lägga upp en strategi för ett boendespar. Jag har försökt förut men utan framgång... Jag har otroligt svårt att sätta av pengar till en lägenhet av någon konstig anledning. 
Det fungerar bra en stund tills dess att jag tröttnar och föröver pengarna till Avanza istället. Men nu skall det bli ordning även på detta tänkte jag!

Där jag bor (3 mil utanför en av Sveriges 4 största städer) får man hosta upp omkring 1 miljon för en etta. Vilket innebär en kontantinsats på 150 000 kr. Jag har idag ett lånelöfte på 850 000 kr vilket är den prisklassen jag gärna håller mig till, men det är tyvärr ganska sällan något i den prislappen kommer ut till försäljning. 850 000 kr innebär en kontantinsats på 127 500 kr så det kommer bli mitt mål. 

Jag kommer inte att sätta något datum då målet skall vara uppnått utan det viktiga för mig är att få igång ett sparande som är avsatt för just boendet, utan att nalla på det!

Jag vill att mitt boendespar skall finnas på Avanza, för att ha pengar liggandes på min vanliga bank fungerar uppenbarligen inte. 
Idag finns 15 000 kr i Avanza Zero som är avsatt till boende så nu kommer den stora frågan. Ni får gärna komma med input!
Jag kommer öppna en ny ISK så att jag inte blandar ihop pengar från min pengamaskin och boendespar. Min tanke är att jag skall komma fram till en summa som jag avsätter varje månad dit och köper för den 27:e varje månad. Tänker mig en blandning mellan att fortsatta spara i Avanza Zero samt att plocka in 1-2 preffar, ex Akelius. 

Vet med mig att börsen svänger över år och att boendespar är ett relativt kort mål, men jag tror ändå att det är rätt väg att vandra just nu. 
Vad tror ni?

5 kommentarer:

  1. Min enda tanke är det som du tog upp på slutet - att börsens svängningar och pengar du vill ha inom något/några år inte går ihop så bra. På den tiden kommer du knappast ens hinna få några större uppgångar utan 95% av pengarna kommer vara dina insättningar. Då kan de lika gärna ligga på något stabilare än aktier.

    Annars är väl en billig indexfond som Avanza Zero eller Nordnet Superfonden aldrig helt fel om man nu vill spara i aktier.

    SvaraRadera
  2. Jag har personligen lagt mina sparpengar (läs kontantinsats exempelvis) på ett sparkonto. Just för att jag inte vill riskera mina "säkrade" pengar. Den dagen jag behöver dem vill jag för allt i världen inte behöva ta ut dem med en realiserad förlust. Hade skurit mig i hjärtat nå enormt, därav det beslutet. Dessutom har jag ett sparkonto med "hela" 0,8 % ränta, vilket är bra för dagens rörliga konton. Men jag förstår din tanke med att placera "säkert", dock räcker det inte för mig i detta fallet!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Vet att det är tråkigt att höra men när det låter som att du snart har tänkt att använda pengarna så skulle jag inte sätta in dem på börsen.

    Om det psykologiskt är lättare att ha dem på Avanza så ha dem liggandes på ett sparkonto där eller i en depå.

    SvaraRadera
  4. Jag hade en sparhorisont i början på tre år, men efter att jag läst mer om ekonomi så inser jag emellertid att börsen kan svänga kraftigt, så jag kanske inte har pengarna den dagen som jag behöver dem. Själv diversifierar jag mellan billiga indexfonder, försöker täcka hela klotet. Planen nu är att bara ha 30% i aktier, jag tror det blir tryggare så.

    SvaraRadera
  5. Kolla på hembergs blogg, han har en bra portfölj för boendespar. Ett tips!

    SvaraRadera