onsdag 14 oktober 2015

Största investeringen i livet

I fredags fick jag hem pappar från min mäklare angående en nyproduktion som jag är intresserad av.
Jag har i omgångar suttit ner och pratat med mina föräldrar som båda är väldigt insatta i branschen på olika ytterst relevanta sett.
Jag bor i dagsläget hemma, betalar en mindre symbolisk summa på 2500 kr/månad men börjar känna ett sug efter att flytta ut igen.

Nyproduktionen är ifråga en extremt bra planerad etta (mini tvåa) med en hyra på 1600 kr/månad alltså en relativt låg månadshyra, något som även talar för den. Balkong/altan och även uteplats på framsidan. Dessa lägenheter har inte kommit ut på marknaden än och jag har förtur.
So far so good.
Nackdelen? Priset... 1,100 000 kr, och med min deal som jag har med banken betyder de en kontantinsats på 275,000 kr.
För mig fattas de då 90,000kr som jag måste ha om drygt ett år då inflyttningen är. Omöjligt? Njä.

Annars då? De pratas friskt om att bostadsbubblan är påväg att spricka, kanske ska man vänta?
De som får mig att tveka mest är att jag vill göra en utbildning och den finns inte på min ort. Går min plan i lås så kommer de ske ungefär samtidigt som jag isf skulle få tillgång till lägenheten. Som jag isf inte kommer kunna utnyttja... Moment 22.
Hjärnkontoret har gått på högvarv de senaste dagarna, känner mig en aning utmattad.


Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar