tisdag 17 november 2015

SkiStar -framtidsaktie, eller inte?

Mitt näst största innehav är i SkiStar, de är en aktie jag verkligen har fått upp ögonen för. Förra säsongen gjorde aktien riktigt bra ifrån sig. Jag har läst lite om att "analytiker" ställer sig lite frågande till om aktien kommer kunna utvecklas lika bra iår. 

För mig spelar det inte så stor roll hur den kommer att utveckla sig iår, för SkiStar tror jag verkligen på som en framtidsaktie! Tänkte dela med mig om lite samlad fakta om min favorit aktie. Kommentera gärna hur ni tänker om aktien :) 



SkiStar har alpin verksamhet i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal och trysil. 

Man driver verksamhet i Sverige samt Norge och mycket brett vilket jag gillar. Man sysslar med skidpass, stugor (även hyr ut privatägda), skidskola, skidhyra, har en egen shop och man driver även verksamhet under sommarmånaderna. 


Eftersom jag själv är skidåkare och vart på flertal av de ställen där SkiStar jobbar så vet jag anläggningarna är bra och att mycket folk åker hit, år efter år. En stor anledning varför jag tror att SkiStar är en framtidsaktie är dehär:


"Regeringen beslutade den 3 april att bidra med 250 miljoner kronor i investeringsstöd till den planerade flygplatsen Sälen-Trysil, som planeras i närheten av Rörbäcksnäs. Regeringen vill ju utveckla friluftsområden för att skapa jobb, säger näringsminister Annie Lööf (C) i en radiointervju.

– Sälen, Trysil och Idre är ju norra Europas största friluftsområde, och regeringen vill ju utveckla det för att kunna skapa jobb i en region som kan utvecklas genom besöksnäringen, säger Annie Lööf, och fortsätter: 
– Vi ser ju att kommunikationerna är bristfällliga, och för att kunna attrahera europeiska besökare till området så är flyget nödvändigt.
– Beskedet från regeringen är mycket glädjande. Argumenten om möjlig gränsregional utveckling i destinationerna Sälen, Idre, Trysil och Engerdal har bedömts som så starka att vi nu får en ordentlig satsning från den nationella nivån".
Källahttp://www.malung-salen.se/trafikochinfrastruktur/scandinavianmountainsairport.4.535f453b144f9c99a83f4f7.html


Aktien ger förutom goda framtidsutsikter en direktavkastning på ca 3,2 % OCH något som jag tycker är fruktansvärt bra (!) 15% rabatt på Skidpass, skidhyra och skidskola för hela aktieägarens familj. För den dealen krävs att du äger 200 st aktier.
Eller så kan man välja att se de såhär:

"Studerar vi SkiStars liftkortspriser lite närmare finner vi exempelvis att en veckas liftkort i Trysilanläggningen kostar 1 750 kronor/vuxen och 1 390 kronor/ungdom, vilket innebär att liftkortskostnaden för en familj på två vuxna och två barn uppgår till 6 280 kronor. Detta skulle generera en aktieägarrabatt på 942 kronor, vilket med andra ord skulle innebär att ”avkastningen” på en veckas semester i Trysil skulle uppgå till nästan 4,3 % av det investerade beloppet på 22 100 kronor".



Källahttp://www.aktiespararna.se/ungaaktiesparare/Stock-Magazine/Artiklar/Artiklar/Aktieagarformaner---ett-bortglomt-privilegium/



Vi hörs! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar