måndag 4 januari 2016

Mål för 2016 spikade


Jag har funderat fram och tillbaka under ett antal veckor hur jag skall kunna sätta så bra mål som möjligt när jag vet så lite. De svåra är att hitta någon nivå som är lagom, inte för svårt då tanken är att man skall kunna nå dem men samtidigt vill jag inte ha för lätt då de skall vara just ett mål att jobba mot.

Här kommer några faktorer som kommer spela in under de nya året:

  • Omstrukturering på jobbet är i fullgång vilket kommer att påverka mig som är timanställd, hur vet jag inte riktigt än. 
  • Planer på att köpa lägenhet finns om rätt kommer ut och jag har tillräckligt med löst kapital för de. 
  • Jag vet att jag kommer börja plugga 25% mellan Januari-Juni hur mycket ekonomiskt det kommer påverka vet jag inte än.
  • Jag vet att jag vill börja plugga på heltid hösten -16. Om jag kommer in så kommer den ekonomiska situationen förändras också. Dock inte helt säkert att de blir till de sämre -mer om de senare. 

Så med dessa faktorer i bakhuvudet har jag kommit fram till följande mål:


  • Mitt sparade kapital skall uppgå till 300 000 kr i November. (Hela summan behöver ej finnas på Avanza, de är det sammanlagda kapitalet som räknas)

  • Utdelningarna uppgår till 6 500 kr under 2016.

  • Börja spara till en kontantinsats dvs ca 130 000 kr (Ok att sälja av Avanza zero värt 15 000 kr om det behövs.) 

  • Låta ca 70% av sparandet varje månad gå till lägenhetsinsatsen. Resterande åker in på Avanza.

  • Sälja av de sista jag har kvar på mitt VP konto.

  • Läsa aktieanalyser i de bolag jag äger.

  • Försöka mig på iaf en bolagsanalys under året.

  • Lägga betydligt större eftertanke innan jag går in i ett nytt bolag. -Detta för att slippa göra massa dumma förhastade beslut likt 2015.

  • Fortsätta läsa böcker om ekonomi. Ser gärna att jag plöjt igenom 2-3 st under året.



Hoppas du också har satt dina mål inför 2016 annars är det dags att göra det nu.
Vi hörs! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar