onsdag 14 oktober 2015

9 av 10 unga i lyxfällan


Är det något program jag följt slaviskt under många år så är det just lyxfällan. De jag reflekterat över de senaste är att åldersgruppen på deltagarna har ändrats till övervägande unga människor, låt säga folk runt 25 år.
År 2006 sändes lyxfällan för första gången, vad jag vill minnas var åldern på deltagarna oftast betydligt högre. Så, vad är egentligen värst? Att man som 40+ fortfarande inte kan klara upp sin ekonomi eller att man som 25 åring skuldsatt sig för resten av livet?

Att åldern på deltagarna blivit lägre gör iaf inte mig förvånad, däremot tycker jag att det är fruktansvärt tragiskt. Många av deltagarna är födda under 90-talet, så även jag.
Därför vet jag hur mycket dessa människor blivit matade med ideal från både bloggare, klasskamrater, pojkvänner/flickvänner, tidningar, instagram, Facebook osv osv. Idag är det skämmigt att inte ha råd eller att inte vara i tillräckligt bra form.

Internet i all ära, men hur mycket påverkar det inte oss negativt? När självkänslan är så låg för att vi inte är "tillräckligt bra" ja då tar vi till materiella saker att skryta om på instagram, för att få några likes och lite bekräftelse.

Jag kan dra en slutsats av detta och det är att jag är så fruktansvärt tacksam att internet inte alls fanns i samma utsträckning som de gör idag under mina tonår.

Hur tror ni generationen födda 2000 och senare kommer bli? De som från barnsben ständigt matas med ideal om löshår, fixade naglar, märkesväskor och sjuka kroppsideal.
Jag tror att allt fler unga kommer skuldsätta sig tidigt för att ha råd att finansiera sjuka ideal och normer... Tyvärr.
Vad tror du? 



Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar